Powered By Blogger

torsdag 21. oktober 2010

Blomstermassakren

De som har fulgt bloggen en stund, kjenner til Leons spesielle forhold til blomster...
(-Dere som ikke skjønner hva jeg mener, kan ta en titt her.)

Nå har han hatt seg en ny razzia med noen avklipte Hortensia.
Hva er det med katter og blomster!?
Eller er det bare min pus som holder på sånn??

Iallefall; Blomstene begynte som en stor frodig bukett, men etter en stund så jeg meg lei av alle blad som lå rundt omkring, og flyttet hele vasen ut på altanen.
Men plutselig kom blomstene inn igjen - èn etter èn, gjennom badevinduet...
(det er der Leon går inn og ut).
Så da satte jeg dem i en vase og gav dem en ny sjans.

Hvordan tror dere det gikk???
SE SELV:

(litt uklare bilder, vandalen satt sjelden i ro...)
Jaja, heldigvis holder han bare på sånn med avklipte blomster og ikke med stueplanter
(de gnager han bare litt forsiktig på..)
----------------------------------
I går lovte jeg dere noe tips om Orkideèr-
Jeg har overhode ikke grønne fingre og er ikke noe spesielt flink med blomster.
Men jeg kjenner folk som er det, og de har gitt meg noen tips, som viser seg å
fungere ganske godt:)
Mange av dere er sikkert flinke, men vet at noen synes Orkideèr er vanskelig å få til.
Derfor:
Orkideèr lever i Regnskogen og er `snylteplanter`. De fester røttene sine til andre planter og suger næring fra dem. (derfor har de røtter som de har, ut i luften...)
I Regnskogen er det, naturlig nok, mye regn og fukt.
**TIPS: spray HELE Orkideèn med vann; blader blomst, røtter - alt skal være vått.
Dette kan du gjøre HVER dag.
**Alternativt for dem som ikke har tid/husker å gjøre dette hver dag:
--finn èn fast dag i uken til blomstervanning.
Ta Orkideèn ut av potten og sett den i utslagsvasken/badekaret.
La vannet renne over planten mens karet fylles.
Spray deretter planten godt, mens den `bader`.
La den står fra 30 minutter til noen timer.
Ta den opp og la den renne godt av.
(jeg gjør dette med mine)
Orkideèr liker lys, men ikke direkte sollys.
Spray ALDRI blomster mens de står i vinduet!
Solen brenner bladene hvis det er vann på.

Lykke til!!

(Har brukt det gamle blogge-programmet i dag,
-pga problemer med det nye-
derfor ble dette kanskje litt rart...)

I morgen blir det nye Sparetips!

11 dager til Give Away trekning!!
Bli med du også!!

5 kommentarer:

  1. Fantastisk innlegg! :-)) Nydelige bilder av en rampete pusekatt *humre*
    Nala spiser heldigvis ikke på blomster/planter. Men jeg husker at noen av kattungene vi hadde hjemme når jeg var liten likte å spise på alt mulig ;-)

    Nå snør det her også.. Veit ikke helt hva jeg syns om det *tankefull*

    Ønsker deg og den lille vandalen en fortsatt god kveld :-)

    SvarSlett
  2. Underbara bilder på din busiga katt. Tur inte vasen gick i golvet. Min katt är stor fet och lat. Han får inte plats i fönsterkarmen, så här går blommorna säkra.
    Kram Pia

    SvarSlett
  3. Aww what a cute cat you have! Happy friday sweet one, xoxo alice

    SvarSlett
  4. Hahaha, for noen artige bilder og herlig katt! Skikkelig vakker er han, det er noe spesielt med hvite katter... :-)
    Takk for blomstertips forresten, det ga meg håp om at kanskje også jeg kan få en orkidè til å overleve mer enn en uke (min tidligere rekord)...

    SvarSlett
  5. Underbar bildserie en riktig bulsig herre, den där Leon men såå söt.
    Trevlig fredag
    Kram

    SvarSlett

Blir veldig glad for en liten kommentar! Takk! :-)

Related Posts with Thumbnails